Tuesday 10 April 2012

Zikr


"Sungguh tiada apa yang dapat kuberikan kepada kamu melainkan sepotong doa..
Sungguh aku tiada keberanian untuk berhujah seperti seorang ulama'..
Sungguh aku bagaikan tidak layak memberi peringatan..
Sungguh ini hanyalah ilham dari Tuhan..
Moga dapat ku usik iman setiap insan..
Agar dapat mengamalkan Zikr dalam kehidupan seharian.."
-inkheart-

Dalil-dalil terkandung di dalam Al-Quran menganjurkan Zikr

"Maka ingatlah kepadaKu, akan aku mengingat kepadamu.."
[QS Al Baqarah : 152]

"..laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar"
[QS Al Ahzab : 35]

" (yaitu) orang-orang yang beriman maka hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram"
[QS Ar Ra'd : 28]

Dalil dari Sunnah

Abu Hurairah menuturkan bahwa Rasulullah saw bersabda : 
Orang-orang Mufradun Al Mustahtarun adalah orang-orang yang paling beruntung, mereka selalu berzikir kepada Allah, dosa-dosa mereka diringankan oleh banyaknya zikir mereka, sehingga mereka menemui Allah dalam keadaan bersih dari segala dosa. 
[HR Tirmidzi dan Thabrani]

Dari Abu Darda ra bahwa Rasulullah saw bersabda :
Mahukah kamu akan ku khabarkan akan suatu amal kebajikan yang paling baik bagi kamu, paling meningkatkan kedudukan kamu, paling disenangi oleh TuhanMu, bahkan lebih baik dari menafkahkan emas dan perak dan lebih mulia daripada perang dengan musuh-musuh kamu, baik ketika kamu kalah atau ketika kamu menang? Jawab mereka : Mahu, wahai Rasulullah. Sabda beliau : Berzikirlah kepada Allah sebanyak banyaknya. 
[HR, Muslim,Tirmidzi,Ibnu Majah]

Keutamaan Berzikir

Dari Abu Hurairah ra, dari Abu Saíid Al Khudri ra bahwa Rasulullah saw bersabda : Tidak suatu kaum berzikir kepada Allah kecuali para malaikat akan mengelilingi mereka, rahmat akan meliputi mereka, ketenangan akan turun kepada mereka,dan mereka akan disebut-sebut oleh Allah di antara para malaikat.
[HR Muslim,Tirmidzi,Ahmad,Ibnu Majah]

Dari Ibnu Umar ra bahwa Nabi saw pernah menyampaikan hadis qudsi dari Tuhannya : Seorang yang lebih sibuk berzikir kepadaKu dari memohon kepadaKu, maka Aku akan memberikannya sesuatu yang lebih utama dari yang pernah diminta oleh para peminta. 
[HR Bukhari,Al Bazzar, AL Baihaqi]




sebutlah kalimah لا إله إلا الله setiap hari..
moga bermanfaat..

No comments:

Post a Comment