Thursday 5 July 2012

Ya Rabbi, selamatkanlah aku!


Imam Ahmad bin Hanbal berkata,

"Tahukah kalian, bagaimana sebenarnya seorang Muslim berdoa?"

Mereka bertanya, "Bagaimana itu, wahai Imam?"

Beliau menjawab,

"Tahukah kalian bagaimana seorang yang berada ditengah gelombang lautan, sementara dia hanya memiliki sebatang kayu dan dia pun akan tenggelam? Kemudian orang ini berdoa dengan mengatakan;
Ya Rabbi, selamatkanlah aku! Ya Rabbi selamatkanlah aku! 
Maka demikianlah seharusnya seorang Muslim berdoa kepada Allah.."

Bayangkan kita berada dilautan. Hanya mampu berpaut kepada sebatang kayu. Tiada teman. Hanya gelombang lautan yang semakin mengganas. Kita hanya mampu berdoa agar Allah SWT menyelamatkan kita daripada keadaan tersebut. Mengharapkan bantuan untuk menyambung sisa hidup. Perasaan inilah sepatutnya kita rasakan tatkala kita sebagai hamba-Nya menadah tangan kita untuk berdoa kepada Allah SWT. Perasaan inilah yang sepatutnya kita rasakan tiap-tiap kali kita berdoa kepada Allah SWT..

Sayyidina Anas bin Malik berkata,

"Seseorang berdoa dengan menggunakan: Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dengan menyatakan bahawa bagi-Mu segala puji, tiada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang Maha Pemberi, Pencipta langit dan bumi serta yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan. Wahai yang Maha Hidup dan Maha Tegak, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu."

Rasullullah s.a.w bersabda:  "Tahukah kalian dengan apa orang ini berdoa?" 

Para sahabat berkata, "Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui." 

Rasulullah s.a.w menjelaskan, 

"Demi Zat yang jiwaku di kekuasaan Allah, sesungguhnya orang ini telah berdoa dengan nama Allah yang agung, yang apabila digunakan untuk berdoa, Dia pasti mengabulkannya dan apabila digunakan untuk meminta Dia pasti memberinya.."
[Hadith Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, An-Nasa'i, Ibn Majah dan At-Tarmidzi]

Subhanallah..Allah itu Maha Memberi. Setiap hamba-Nya yang berdoa penuh kesungguhan dengan cara yang betul pasti akan dimakbulkan. Marilah kita berdoa dengan penuh pengharapan. Berdoalah penuh yakin kerana Allah itu Maha Mendengar..

Sumber: Menjemput Roh Ibadah



No comments:

Post a Comment