Thursday 10 May 2012

Solat


Al-Arifbillah Hatim Al-Isham pernah ditanya tentang solatnya. Dia menjawab,

"Apabila waktu solat tiba, aku berwudhu' dengan sempurna dan menghampiri tempat aku akan mengerjakan solat. Aku pun duduk disana hingga seluruh tubuhku tertumpu. Kemudian aku pun bersolat dengan menjadikan Kaabah seolah-olah di hadapanku, ash-shirath dibawah kakiku, syurga dikananku, neraka dikiriku dan malaikat maut dibelakangku. Aku menganggap solat ini sebagai solat terakhirku. Kemudian aku mengerjakannya dalam nuansa antara raja' (harap) dan khauf (cemas). Aku bertakbir sepenuh mungkin dan membaca lantunan ayat Al-Quran dengan tartil (teratur dan tertib), kemudian ruku' dengan tawadhu' dan bersujud penuh khusyuk.
Selanjutnya aku duduk diatas kaki kiri dengan menjulurkan telapak kaki kanan di atas ibu jari. Aku pun mengakhiri solat tersebut dengan rasa ikhlas. Tetapi aku tidak tahu apakah solat itu diterima atau tidak."

Sumber : Menjemput Roh Ibadah

No comments:

Post a Comment